High school year Missouri

Zo anders dan in Nederland

Hoihoi,

Het is alweer een tijdje geleden dat het Januari was, in deze maand heb ik naast school en basketbal niet heel veel gedaan. Op nieuwjaarsdag had ik een movienight met een vriendin, het was al weer een tijdje geleden dat ik met haar had afgesproken dus het was heel gezellig. Toen had ik 3 weken even niks maar op 23 januari gingen we naar een concert. Het was mijn eerste concert ooit dus ik wist niet echt wat ik ervan moest verwachten. Het was een concert van joy.fm, dat is een hele populaire christelijke radiostation hier. Er waren een aantal artietsten die een optreden gaven en tussen de optredens door was er de organistatie 'Holt international' die verhalen vertelde over weeskinderen in armen landen en hoe holt ze heeft geholpen of ze aan het helpen is. Het was een super leuk concert! Op 29 januari ging ik bij de uitwisselingsstudent uit Japan van mijn school logeren. Op zaterdag gingen we namelijk al vroeg naar een klein plaatstje vlak bij aan de rivier waar we adelaars gingen kijken. Er waren nog twee andere uitwisselingsstudenten met ons mee, een uit Duitsland en een uit Taiwan. We kregen eerst een informatie over de vogels en over de organisatie die adelaars in St. Louis opvangt en verzorgd als ze gewond of ziek zijn. Daarna moesten we een stukje lopen naar de rivier waar we wilde adelaars konden bekijken. Ze waren best ver weg maar de organisatie had verrekijkers neergezet en zo konden we ze toch nog heel goed zien. Toen we klaar waren met het bekijken van de adelaars gingen we in een klein restaurantje nog wat eten en daarna weer naar huis. Het was een hele gezellige dag en heel leuk om de andere uitwisselingsstudenten te leren kennen.

Omdat ik verder deze maand niet zoveel heb gedaan leek het me leuk om alle dingen die me opvallen in Amerika te noemen en te vergelijken met hoe dingen in Nederland zijn.

• Iedereen schrijft hier met potlood in plaats van pen.
  • Elke maandag wordt de 'pledge of allegiance' gezegd, om je trots en respect voor de vlag te laten zien.
  • Leraren zijn hier heel open over hun priveleven en hun gezin/familie.
  • Slapen op school is geen probleem. Als je het even niet meer ziet ziitten leg je gewoon je hoofd op je tafel en neem je even een 'nap' (dutje).
  • En we hebben natuurlijk ook de echte high school kluisjes uit de films.
  • De schoolspirit is heel belangrijk. Iedereen is heel fanatiek om te laten zien dat zijn school de beste is, maar ook binnen de school wilt iedereen laten zien dat zijn klas de beste is.
  • De meeste vinden het niet zo belangrijk hoe ze eruit zien op school. Heel veel dragen het hele jaar niets anders dan een jonggingsbroek en een hoodie.
  • Zwarte leggings zijn hier heel populair, en niet om onder een jurk of rok te dragen maar gewoon als 'broek'.
  • Voor uitwedstrijden voor sport zijn er dress-up days, waarbij je zo netjes mogelijk aangekleed naar school komt. Jongens in pak en meiden in een jurk, jumpsuit of iets anders netjes (leggings worden hier ook als netjes beschouwd)
  • Sport is hier heel belangrijk en je traint dan ook niet 2 dagen per week een uurtje maar 5 of 6 dagen per week 2 uur.
  • Voor elke sportwedstrijd wordt het national anthem (volkslied) gezongen.
  • Als je naar de radio in de auto luistert, is er niet echt 1 radiozender die de hele weg aanstaadt. Als er een liedje komt die je niet leuk vindt wissel je net zolang van radiozender tot je een liedje vind die je wel leuk vindt en zo gaat dat de hele weg. Ook als je in principe al bij je eindbestemming bent.
  • Zoals verwacht is gezond eten hier niet heel belangrijk, gemiddeld 3 van de 7 dagen wordt er besloten dat koken te veel werk is dus wordt er een pizza in de oven geschoven.
  • Pizza wordt hier trouwens niet gegeten als 1 pizza per persoon maar gemiddeld een halve pizza per persoon.
  • Lunch op school is niet zo erg als het in films vaak is, er staat elke dag iets anders op het menu, zoals kipnuggets, soep, pizza, hamburgers, salade.
  • Het hebben van een vriendje of vriendinnetje is heel belangrijk.
  • Als je opzoek bent naar een parkeerplaats blijven ze netzolang rondjes rijden totdat ze een plekje hebben gevonden dat dicht genoeg is bij de ingang ook als er wat verder weg wel plekken vrij zijn, dit kan maar zo een kwartier duren.
  • Ze hebben hier niet echt winkelstraten en een stadcentrum, het is allemaal samengevoegd in een grote 'shoppingmall'.
  • Een uur rijden wordt gezien als dichtbij, ver weg begint bij ongeveer 3 uur rijden.
  • Iedereen op school die kan rijden heeft in principe zijn eigen auto, sommige een simpele maar andere ook heel grote en luxe auto's. En er zijn natuurlijk ook veel trucks, vooral onder de jongens.

Dit zijn de dingen die met tot nu toe het meest zijn opgevallen. Er zijn nog veel meer verschillen met het leven hier en dat in Nederland maar ik denk dat dit de grootste verschillen zijn.

Veel liefs Rachel

P.S. Dit is de site van Holt international, dan kun je kijken wat ze doen en als je wilt kun je een kindje sponseren met een maandelijks bedrag.www.holtinternational.org

The world is a book and those who do not travel read only one page...

Oma Luiten

Rachel ik heb genoten van je verhaal.
Geniet nog maar even van je verblijf daar.
Liefs van Oma.